Hakukoneoptimointi ja -markkinointi

Kuten jo todettua hakukoneiden nykymerkitystä yritystoiminnalle ei juuri voi liioitella. Niimpä hakukoneoptimointi sekä hakukonemarkkinointi ovat äärettömän tärkeitä asioita tämän päivän markkinointipaletissa. Ne yhdessä varmistavat näkyvyytesi verkossa eli tärkeimmäksi nousseessa mediassa ja nostavat sivustosi kävijämäärää.

Hakukoneoptimoinnin hyvä puoli on, että mikäli se otetaan huomioon jo sivustoa suunnitellessa, se ei maksa mitään, vaan sulautuu saumattomasti muuhun prosessiin. Jälkikäteen sen korjaaminen saattaa olla työlästä. Hyvin tehdyn optimoinnin etu on myös sen vaikutuksien pitkäkestoisuus.

Hakukonemainonta taas pyrkii paikkaamaan sen mihin hakukoneoptimointi ei ehkä pysty: ostamaan näkyvyyttä hakukoneista rahalla. Hakukonemainonnan etuina perinteiseen mainontaan verrattuna on sen huomattava edullisuus ja kohdennettavuus. Maksat ainoastaan klikatuista mainoksista – et näytillä olosta. Lisäksi mainonta voidaan kohdentaa halutulle ryhmälle halutulla alueella – halutulla budjetilla.

Hyvä pitää mielessä hakukoneoptimoinnista ja -markkinoinnista:

  • hakukoneiden nykymerkitys! (ostoprosessin muutos)
  • kustannustehokasta ja kohdennettavaa
  • nostaa kävijämääriä (ilmaiseksi tai pikkurahalla)